Stowarzyszenie Dzieciom Będzina

Pomoc dzieciom i młodzieży z powiatu oraz miasta Będzin.

42-500 Będzin
ul. Modrzejowska 89
dzieciombedzina@interia.pl
tel.: (0-32) 761 82 54

KRS 0000219000
Organizacja Pożytku Publicznego

Nawigacja:

Wycieczka SZLAKIEM PIASTÓW (11-10-2010)

To był niezapomniany szlak...

Wycieczka „Szlakiem Piastów – stolice Polski” była pierwszą, z realizowanego programu własnego dla dzieci z Ośrodka „Jesteśmy razem”. 8 października udaliśmy się na trzydniową wycieczkę do pierwszej stolicy Polski – Gniezna, miasta położonego w samym sercu MAIOR POLONIA – Wielkiej Polski. Zamówiliśmy piękną pogodę i zabraliśmy ze sobą dobre humory. Przez trzy dni byliśmy zasypywani wiadomościami z historii przez przewodnika, panią Ulę. Od Gniezna rozpoczyna się szlak nazywany Szlakiem Piastowskim. Wśród setek innych ten jest wyjątkowy. Świadczą o tym zabytki kultury materialnej nagromadzone przez wieki, od powstania państwa polskiego, aż po czasy współczesne. Szlak przebiega przez dwie historyczne krainy Polski: Wielkopolskę i Kujawy. Ziemie leżące w obrębie Szlaku Piastowskiego były kolebką nowopowstającego państwa polskiego.

Do Gniezna dotarliśmy mijając Bełchatów, Turek, Konin. W Koninie widzieliśmy najstarszy znak drogowy pokazujący połowę trasy od Kalisza do Kruszwicy. Gniezno urzekło nas piękną Starówką i Katedrą Gnieźnieńską, zwaną „Matką Katedr” z Drzwiami Gnieźnieńskimi przedstawiające życie św. Wojciecha. W 1025 roku katedra była świadkiem koronacji pierwszego króla Polski Bolesława Chrobrego i jego syna Mieszka II. Na nocleg dotarliśmy do Łubowa, do pięknego hotelu „Viktoria”. Dzień zakończyliśmy powtórzeniem zdobytych pierwszego dnia wiadomości. Drugi dzień obfitował w wiele atrakcji. Z Łubowa wyruszyliśmy do Ostrowa Lednickiego. Na wyspę, na Jeziorze Lednickim dopłynęliśmy promem i tak znaleźliśmy się w samym sercu polskiego chrześcijaństwa. Tutaj widzieliśmy ruiny pallatium książęcego, otoczonego wałem obronnym z kaplicą, w której w 966 Mieszko I przyjął chrzest i urodził się prawdopodobnie Bolesław Chrobry. Idąc drogą, po której szedł również cesarz Otton III, bawiliśmy się w archeologów szukając pozostałości glinianych naczyń. Z wyspy przeszliśmy do Wielkopolskiego Parku Etnograficznego, gdzie byliśmy w gościnie w zagrodach chłopskich, kuźni, w drewnianym kościele i karczmie. Widzieliśmy młyn wodny i wiatraki – koźlak, paltrak i holender. Utrudzeni zwiedzaniem Pól Lednickich, na posiłek wstąpiliśmy do Rogowa.

Następnym punktem zwiedzania był Biskupin – osada obronna ludności kultury łużyckiej. Po wstępnej lekcji historii w Muzeum Archeologicznym obejrzeliśmy rekonstrukcję osady odkrytej przez Walentego Szwajcera w 1933 r. Z Biskupina udaliśmy się do Wenecji, wsi słynącej z Muzeum Kolei Wąskotorowej. W muzeum zgromadzono parowozy i tabor kolejowy eksploatowany na najwęższych torach (60 cm.) kolei publicznej w Europie. Dowiedzieliśmy się, że najstarszy parowóz pochodzi z 1900 r. i wykonany był w Chrzanowie. W zabytkowej poczekalni nie tylko przenieśliśmy się w czasy świetności kolejki ale mogliśmy także kupić wspaniałe pamiątki. W pobliżu skansenu obejrzeliśmy dokładnie ruiny średniowiecznego zamku – siedziby krwawego „diabła weneckiego”. Taki przydomek zyskał pan tych włości, Mikołaj Nałęcz, sędzia kaliski słynący z surowych wyroków. Dzień zakończyliśmy konkursem z nagrodami ze zdobytej wiedzy oraz pisaniem sprawozdania z wycieczki. W trzecim dniu naszej wędrówki dotarliśmy do Puszczykowa, do Muzeum- Pracowni Literackiej Arkadego Fiedlera. Muzeum dostarczyło nam niezapomnianych przeżyć. Obejrzeliśmy setki przedmiotów zgromadzonych przez pisarza podczas podróży do najbardziej egzotycznych zakątków ziemi oaz książki stanowiące dorobek literacki pisarza, ogrodowe posągi – repliki wykonane w skali 1:1 wraz ze wspaniałym statkiem Krzysztofa Kolumba. Ten legendarny żaglowiec „Santa Maria” został „zwodowany” w 2008 r. w Ogrodzie Kultur i Tolerancji a uroczystego aktu przecięcia wstęgi dokonał Krzysztof Kolumb, książę de Veragua, potomek w linii prostej słynnego odkrywcy. Po muzeum oprowadzał nas syn literata- podróżnika Marek Fiedler.

Ostatnim punktem naszej wędrówki był Poznań – stolica Wielkopolski. W najstarszej części miasta, Ostrowie Tumskim, zwiedziliśmy bazylikę gotycką pw. Św. Piotra i Pawła z domniemanymi grobami dwóch pierwszych władców Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Nawy boczne katedry otacza tu wieniec kaplic, z których najpiękniejszą jest Złota Kaplica, w której utworzono mauzoleum Mieszka I i Bolesława Chrobrego. Szczątki władców złożono w neogotyckim sarkofagu. Wizytówką miasta jest Stary Rynek z renesansowymi kamieniczkami oraz renesansowy Ratusz, na którym zamontowano zegar z dwoma metalowymi koziołkami.
O godzinie 12.00, wraz z setkami turystów byliśmy świadkami trykających się koziołków.
Do domu wróciliśmy o godzinie 22.00. Następnymi stolicami odwiedzanymi przez dzieci będą Kraków i Warszawa.

Jak było i co widzieliśmy pokazują zdjęcia , do których zapraszamy także rodziców. Małgorzeta Sęk

GALERIA ZDJĘĆ wykonanych przez Zenię Tutaj

Powrót do wszystkich aktualności »